Tanken er tom og batteriet er flatt....

04.08.2020

DDE og Bjarne Brøndbo synger «Tanken e tom og batteriet e flatt.. Vi legg sete bakover og får oss ei nydelig natt...» Det er en kjærlighetssang om et kjærestepar som kjører langs kysten en nydelig sommerkveld og går tom for både bensin og strøm på bilbatteriet, men det har ingen ting å si når de har hverandre og får med seg en nydelig solnedgang ved havet.

Det høres deilig ut...

Som dere kan se, har jeg ikke oppdatert siden min siden 30. mars, og mye har skjedd siden da. Både i min situasjon, men også på det nasjonale plan. 26. mai ble det flertall på Stortinget for fire viktige punkter innen fertilitetsbehandling. Assistert befruktning for enslige ble tillatt, eggdonasjon, tidlig ultralyd og NIPT test er nå lovlig. 

Hvis du leser på siden min nå, vil du lese at assistert befruktning for enslige ikke er tillatt i Norge. Det er fordi jeg ikke har hatt energi og krefter til å gjøre noe på nettsiden den siste tiden. Det har seg slik at «Tanken er tom, og batteriet er flatt...». Du kan godt si at dette også handler om en kjærlighetshistorie, men denne historien vil ikke være en fin kjærlighetshistorie før jeg har oppnådd å bli gravid. Det vil være vår historie, en dag. Det vil være en fin historie, men ringen er enda ikke sluttet.

Jeg har nettopp vært gjennom en ny runde fertilitetsbehandling som nok en gang førte til en negativ graviditetstest. Den smerten som føles når testen viser negativ, kan ikke beskrives. Tanken blir tom, og batteriet blir helt flatt... Det er sånn det føles. Og selvfølgelig mange tårer... ufattelig mange tårer... Heldig vis viste jeg ikke hva jeg skulle igjennom når jeg startet denne reisen. Jeg prøver å tenke at den dagen jeg blir gravid, vil all den tiden med smerte, behandlinger, sprøyter, medisiner, undersøkelser, tårer, strev og utmattelse være verd det.

Heldig vis har jeg verdens beste lag rundt meg. Som jeg skrev i det forrige blogginnlegget mitt har jeg bygget meg et drømmelag. Og jeg skal fortelle deg at dette drømmelaget nok en gang har slått til. Gjengen på Spiren Fertilitetsklinikk hadde nemlig startkabler og fikk batteriet i gang igjen, og tror du ikke de hadde en kanne med bensin også? Jo da, så de fikk motoren i gang igjen, og vi har lagt en ny plan for hvordan vi skal angripe prosessen videre. Det er utrolig hva ord fra mennesker du føler bryr seg betyr. Sangen; Jäg trodde änølarna fanns, får en ny betydning. Ikke bare i himmelen englene finnes, men også på Spiren. 

I og med at jeg akkurat nå har det tøft og tungt, ønsker jeg å vente med å fortelle hva videre prosess går ut på. Det er fordi jeg trenger å ha det for meg selv og sammen med de som står meg nærmest, akkurat nå. Jeg trenger at det bare er laget mitt som kjenner til det, slik at jeg kan få litt ro i prosessen. Jeg tror det er kjempeviktig å kjenne på hva som er rett for en selv, og faktisk gjøre det. Og det er det jeg gjør akkurat nå. Jeg har hatt gode samtaler med Fertilitetsterapauten min Tone Bråten, og er det noe hun har lært meg så er det å lytte til egen kropp og egne behov. Tone er en midtbanespiller på laget mitt som jobber både i forsvar, midt på banen og scorer mål. Uten henne har det vært vanskelig og stått i prosessen. Det å være alene og være fertilitetspasient er krevende, derfor har det vært kjempeviktig for meg å ha Tone med på laget. Hun er der akkurat når jeg trenger henne, og jeg kjenner ingen som har så gode svar og forklaringer på de ulike følelsene som kommer ved negative graviditetstester. Og det viktigste av alt; hun ufarliggjør dem. Jeg sier bare; HELDIGE MEG!!  

26. mai ble det flertall på Stortinget for fire viktige punkter innen fertilitetsbehandling. Assistert befruktning for enslige ble tillatt, eggdonasjon, tidlig ultralyd og NIPT test er nå lovlig. Dette er helt fantastiske nyheter, og endelig kan enslige benytte seg av det fantastiske helsevesenet i Norge innen fertilitet, og slipper å reise utenlands. Selvfølgelig kunne jeg ønsket meg at denne loven ble endret for tre år siden, men det viktigste nå er at det er lov i Norge, og at de som kommer etter meg slipper å reise til utlandet for å få hjelp til å bli gravid.

Det at eggdonasjon nå er lovlig er på høy tid, og helt fantastisk. Det er på tide at egg blir likestilt med sæd. Sæddonasjon har vært lovlig i Norge i mange tiår. Hvis det har vært mannen som har hatt problemer med å få barn, har det vært mulig å løse det med sæddonasjon. Hvis det har vært kvinnen som ikke kunne bli gravid, har det ikke vært hjelp på få i Norge. Da måtte de reise til utlandet for å få hjelp til eggdonasjon, eller det som verre er, de har måttet avslutte foreldredrømmen.

Det som ikke ble tillatt, er eggdonasjon for enslige. Loven sier at en av foreldrene må være kjent. Hvis eggdonasjon skal benyttes, må mannen ha sæd, og hos lesbisk par må en av kvinnene ha egg. Det kan være tilfellet hvor hun som skal bære fram barnet ikke har egg. Da kan den kvinnelige partneren gi fra seg sine egg slik at hun andre bærer fram. Da henter de som vanlig sæd hos en sæddonor.

Det å få lovlig eggdonasjon for enslige i Norge vil være den neste kampen, og jeg skal være med på å kjempe for at det skal komme på dagsorden. Tro meg...

Jeg ble oppringt dagen før det hele skulle stemmes over på Stortinget og ble spurt om jeg kunne tenke meg å uttale meg som enslig kvinne i fertilitetsbehandling. Jeg skal være ærlig og si at det er tøft å stå fram med ansikt når du selv står i prosessen. Det å snakke om assistert befruktning i seg selv er ikke noe problem, men når du står midt inne i prosessen selv, er det mange følelser som gjør at det er tøft å stå fram. Jeg tenkte like vel at dette skal jeg gjøre. Jeg ville «ta et for laget» som jeg sa. Derfor ble det både radio på NRK Trøndelag, nettsak på NRK.no og alle nyhetssendingene på NRK den kvelden. Hvis du har lyst til å høre radioopptaket og nyhetssendinger, ligger det linker nederst i saken.

Endringer i Bioteknologiloven gjør at jeg må gjøre om hele nettsiden min, men det skal jeg med glede gjøre. Jeg kommer til å vente litt til energien er tilbake, men det kommer! :-) 


- Storkemamma

Anne Berit Sørensen

Hør NRK Trøndelag på øverste linken, og NRK dagsrevyen på link nr. to. 

Lag din egen hjemmeside gratis! Denne nettsiden ble laget med Webnode. Lag din egen nettside gratis i dag! Kom i gang